Drugi etap konsultacji społecznych w sprawie MPZP dla południowej części Targówka Mieszkaniowego
Rusza drugi etap konsultacji społecznych w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) dla południowej części Targówka Mieszkaniowego. Udział w sporządzaniu planu ma charakter sformalizowany – co oznacza, że każdy mieszkaniec może zgłosić swoje uwagi na piśmie lub podczas spotkania on-line. Konsultacje potrwają od 22 listopada 2023 r. do 4 stycznia 2024 r.
Aby zapewnić dzieciom i młodzieży atrakcyjny i bezpieczny wypoczynek w czasie ferii zimowych, od lat organizujemy w Warszawie „Zimę w Mieście”. Akcja cieszy się ogromną popularnością. W zeszłym roku wzięło w niej udział niemal 9 tys. uczniów z całej Warszawy. Pobyt każdego uczestnika akcji dofinansowuje stołeczny samorząd. Wszystko po to, aby wspierać warszawskie rodziny – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. Z akcji mogą skorzystać uczniowie stołecznych szkół, którzy mieszkają w Warszawie. „Zima w Mieście” potrwa od 15 do 26 stycznia 2024 r. W tegorocznej akcji planujemy 12,7 tys. miejsc w 85 placówkach feryjnych, w tym w 11 szkołach specjalnych. Poza opieką, którą organizujemy w tych placówkach, podczas akcji „Zima w Mieście” uczniowie będą mogli skorzystać również z oferty zajęć specjalistycznych. Rokrocznie zapraszamy dzieci i młodzież do udziału w różnorodnych aktywnościach sportowych, edukacyjnych oraz artystycznych, które odbywają się w miejskich placówkach, ośrodkach sportowych, w tym „Aktywnej Warszawy” oraz dzielnicowych instytucjach kultury – wylicza Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy odpowiedzialna m.in. za miejską edukację. Jak się zapisać? Zapisy do akcji „Zima w Mieście” 2024 rozpoczną się 24 listopada 2023 r. o godzinie 16:00 i potrwają do 10 grudnia 2023 r. do godziny 24:00 – zgodnie z zasadami postępowania rekrutacyjnego, zawierającymi szczegółowy harmonogram. Zapisy będą prowadzone za pomocą elektronicznego systemu zgłoszeń. Rodzice dzieci rejestrują się w systemie za pomocą numeru PESEL dziecka, następnie samodzielnie tworzą hasło. Po wprowadzeniu do systemu podstawowych informacji i wyborze turnusów feryjnych należy wskazać preferowane szkoły (od najbardziej do najmniej). Można wybrać dowolną liczbę szkół na każdy jednotygodniowy turnus, który trwa od poniedziałku do piątku. Informacja o zakwalifikowaniu dziecka do Akcji „Zima w Mieście” 2024 zostanie opublikowana w systemie 15 grudnia 2023 r. o godzinie 16:00. Kolejnym krokiem będzie dokonanie opłaty za wyżywienie i opiekę. Zasady oraz harmonogram zapisów są dostępne na stronie: warszawa-zimawmiescie.pzo.edu.pl. Feryjne Placówki Edukacyjne Podobnie jak w minionych latach (FPE) będą działać przez pięć dni w tygodniu, w godzinach od 7:00-8:00 do 16:00-17:00, zapewniając opiekę uczniom warszawskich szkół oraz dzieciom mieszkającym w Warszawie. Rodzice wnoszą opłaty za posiłki oraz opiekę w FPE. Opłata wynosi 20 zł dziennie za dwa posiłki w tym jeden ciepły, oraz 30 zł dziennie za opiekę. Z opłat za opiekę oraz posiłki podczas akcji zwolnione są dzieci korzystające, w ciągu roku szkolnego, z bezpłatnych lub częściowo płatnych posiłków, na mocy decyzji dyrektora szkoły lub Ośrodka Pomocy Społecznej. Rodzice, których dzieci nie mogą korzystać z wyżywienia zbiorowego ze względu na wskazania lekarskie (na podstawie zaświadczenia lekarskiego), są zwolnieni z opłat za posiłki i zobowiązani do zapewnienia odpowiedniej diety we własnym zakresie.
Strefa Czystego Transportu: większy obszar, rozwiązania dostosowane do potrzeb
Pod koniec stycznia br. władze Warszawy zaprezentowały wstępny projekt strefy czystego transportu, równocześnie ruszył proces konsultacji społecznych SCT, które trwały trzy miesiące. Wpłynęło ponad 3000 uwag i odbyło się bardzo wiele rozmów i spotkań na temat proponowanych rozwiązań. Przeprowadzone zostały również dodatkowe analizy w zakresie zgłoszonych propozycji zmian. Zgłoszone uwagi wpłynęły na kształt obecnego projektu strefy. Przede wszystkim zastosowano szereg ulg i wyjątków z myślą o seniorach i mieszkańcach strefy. Nowy projekt wprowadza ulgę dla mieszkańców strefy, którzy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT oraz dla osób spoza Warszawy, warunki pozostają bez zmian. Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe. W trosce o zdrowie mieszkańców Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa i połowę obszaru Woli. Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy. Najważniejsze założenia w projekcie SCT Władze Warszawy, po zapoznaniu się z wszystkimi opiniami zebranymi w toku konsultacji społecznych oraz po analizie raportów eksperckich, zdecydowały się zwiększyć obszar strefy i jednocześnie przesunąć w czasie termin obowiązywania jej wymogów dla mieszkańców strefy, tak by właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych mieli więcej czasu na ich wymianę. Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia). Osoby zamieszkałe wewnątrz powyższego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata. Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT. Mieszkańcy chcą strefy czystego transportu Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. SCT to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. W Polsce uchwałę o utworzeniu SCT na terenie miasta przyjął już Kraków (zacznie obowiązywać od lipca 2024). Z badania zrealizowanego na przełomie marca i kwietnia 2023 na zlecenie stołecznego ratusza na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców Warszawy wynika, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT. Kobiety w porównaniu do mężczyzn są bardziej pozytywnie nastawione do tego rozwiązania. Osoby w wieku 70 lat i starsze częściej niż pozostałe uważają, że dzięki SCT warszawiacy będą zdrowsi. Taka opinia częściej występuje też wśród osób, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym.
Serwis mapowy Warszawy zyskał nie tylko nowoczesny wygląd, ale również pojawiły się w nim rozbudowane narzędzia – od teraz użytkownicy mogą m.in. lokalizować się i porównywać mapy. Dane przedstawiane na mapach tematycznych pogrupowane zostały w czytelne kategorie, uruchomiona została wygodna wyszukiwarka obiektów oraz map – zarówno na stronie głównej, jak również przy każdej mapie. Korzystający z serwisu mają teraz możliwość wyboru mapy podkładowej – może to być podkład kolorowy, czarny, w odcieniach szarości, mapy wysokościowe oraz opracowania lotnicze – od 1945 roku. Dodano również kolejne funkcje przy komponowaniu własnych map i ich wydruków. Można też pobierać wybrane dane przestrzenne i podłączać usługi WMS (Web Map Service – system służący do udostępniania za pośrednictwem interfejsu przeglądarki map w postaci obrazów). Tak unowocześniony serwis mapowy dostępny jest teraz także na urządzeniach mobilnych, czyli można korzystać z niego m.in. na smartfonach. Informacje o tym, jak poruszać się po nowym serwisie można znaleźć w rozbudowanym systemie pomocy (ikonka znaku zapytania). Jeśli użytkownik przy korzystaniu z serwisu napotka jakieś problemy albo ma sugestie lub pytania – może skontaktować się z administratorom serwisu poprzez formularz kontaktowy (ikona koperty). Uwaga, przez kilka najbliższych miesięcy nadal można korzystać również z dotychczasowego serwisu mapowego pod adresem: mapa.um.warszawa.pl/.
Ponad 5 milionów zgłoszeń na 10-lecie numeru 19115
Od początku miejscy konsultanci są do dyspozycji mieszkańców całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Łatwy i szybki kontakt z urzędem zapewniony jest dzięki 5 różnym kanałom kontaktu. Są to telefon, aplikacja mobilna, portal, czat i e-mail. Uruchomienie Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 było w 2013 roku projektem nowatorskim. Nadal jest wzorem aktywnej komunikacji z mieszkańcami w administracji publicznej, jedynym w Polsce i jednym z niewielu w Europie projektów o tak szerokim zakresie działania. Co roku centrum odwiedza kilka polskich i zagranicznych delegacji, które chcą wzorować się na warszawskim systemie i organizacji pracy. Trochę rocznicowej statystyki Od początku działania Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 obsłużyło ponad 5 mln zgłoszeń, w tym ponad 2 mln pytań oraz ponad 3 mln interwencji i pomysłów mieszkańców. Prawie 100 osób pracuje w Centrum i około 1000 w biurach, urzędach dzielnic i jednostkach miejskich – to oni realizują zgłaszane przez mieszkańców sprawy. Łączny czas przeprowadzonych przez telefon rozmów w ciągu minionej dekady to 195 926 875 minut, z czego jeden statystyczny konsultant „średnio” rozmawiał 18 142 godzin czyli prawie 755 dni i przyjął ponad 70 tys. zgłoszeń. Liczba kontaktów z mieszkańcami rośnie z roku na rok. Najwięcej zgłoszeń interwencyjnych, bo ponad 45 tys. zostało przyjętych w lipcu 2019 roku, a rekord obsłużonych zgłoszeń informacyjnych w liczbie ponad 31 tys. padł w marcu 2022 r. Różne sprawy Podczas dziesięcioletniej historii działania, zmieniły się potrzeby mieszkańców. W pierwszym pełnym roku działania, czyli w roku 2014 zgłoszenia dotyczące awarii i interwencji stanowiły 26% zgłoszeń, a zgłoszenia informacyjne aż 71% kontaktów. Za pośrednictwem Warszawa 19115 miejskie służby są informowane o sprawach wymagających interwencji. Źle zaparkowane pojazdy, uszkodzona infrastruktura drogowa, odbiór nieczystości, śmieci zalegające na terenie miasta, kursowanie komunikacji i zdewastowana zieleń to najczęstsze problemy. Zgłoszenia, dzięki sprawnie działającej platformie informatycznej, zostają w czasie rzeczywistym przekazywane do realizacji do właściwych służb miejskich. Każdej sprawie nadawany jest indywidualny numer, dzięki któremu mieszkaniec może śledzić jej realizację. Aktualnie zgłoszenia interwencyjne stanowią 51% zgłoszeń, a pytania zadawane przez mieszkańców to ponad 40% kontaktów z Warszawa 19115, pozostałe 9% to zapisy na wizytę lub przekazanie pomysłów na usprawnienie przestrzeni miejskiej. Te dane wyraźnie pokazują coraz większą partycypację mieszkańców w kształtowanie przestrzeni miejskiej i miejskich usług. Urozmaicenie ma sens Obserwując dane dotyczące korzystania z kanałów kontaktu, widać jak przez minione 10 lat zmieniły się nawyki społeczne. W roku 2014 z aplikacji korzystało 5,6% użytkowników, a w 2022 już 23,3% użytkowników. O ile telefon nadal pozostaje podstawowym kanałem kontaktu dla osób szukających informacji i przejmuje 91,6% zapytań, to aplikacja stała się głównym kanałem zgłaszania awarii i interwencji (43,7%). Zmiany na lepsze Każdego roku wprowadzane są kolejne modyfikacje na platformie Warszawa 19115, korzystając z wyników badań rynkowych oraz obserwacji trendów rynku obsługi klienta. Dla skutecznego dotarcia z pakietem usług Warszawa 19115 prowadzony jest stały cykl spotkań bezpośrednich z mieszkańcami. Ponadto organizowane były wykłady dla uczniów szkół średnich i studentów warszawskich uczelni, spotkania z organizacjami pozarządowymi skupionymi w komisjach dialogu społecznego, organizacjami młodzieżowymi i seniorskimi, jak również z tysiącem osób na zamkniętych i otwartych spotkaniach podczas wydarzeń plenerowych. Co roku w okolicach listopada odbywała się kampania informacyjno-promocyjna, aby jak najszerszy krąg warszawiaków dowiedział się o możliwości całodobowego kontaktu z Urzędem. Dzięki tym kompleksowym działaniom Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 staje się coraz bardziej rozpoznawalne. Jak pokazują badania Barometru Warszawskiego* w 2016 słyszało o nim 21%, w 2018 - 38%, a w 2023 już 61% mieszkańców stolicy.
Ruszyła kolejna zbiórka najpotrzebniejszych przedmiotów dla podopiecznych Schroniska na Paluchu. Jeśli masz w domu zbędny koc lub ręcznik, możesz zawieźć go do jednego z 7 miejsc wyznaczonych przez warszawskie MPO - organizatora zbiórki "Ciepły Paluch".
Zapraszamy na wyjątkowe andrzejki z Szymborską! Dlaczego z Szymborską? Bo lubimy dobrą poezję a rok 2023 jest rokiem właśnie Wisławy Szymborskiej (wiedzieliście?)! Wisława Szymborska znana była z poczucia humoru i dystansu, więc pozwolimy sobie nieco pobawić się twórczością noblistki i zaprosimy Was na poetyckie wróżby!
Informujemy, że 22 listopada 2023 r. zostało wszczęte na wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej „Bródno” postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie 4 drzew rosnących na terenie nieruchomości w m.st. Warszawie przy ul. Łojewskiej 7 (dz. ew. nr 63/1 z obrębu 4-08-04). Informujemy, że oględziny drzew odbędą się 19 grudnia 2023 r. o godzinie 10.30.
Informujemy, że 22 listopada 2023 r. zostało wszczęte na wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej „Bródno” postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie drzewa rosnącego na terenie nieruchomości w m.st. Warszawie przy ul. Łojewskiej 5 (dz. ew. nr 66 z obrębu 4-08-04). Informujemy, że oględziny drzewa odbędą się 19 grudnia 2023 r. o godzinie 10.15.
Informujemy, że 22 listopada 2023 r. zostało wszczęte na wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej „Bródno” postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie drzewa rosnącego na terenie nieruchomości w m.st. Warszawie przy ul. Łojewskiej 9 (dz. ew. nr 67 z obrębu 4-08-04). Informujemy, że oględziny drzewa odbędą się 19 grudnia 2023 r. o godzinie 10.00.
Ochrona prywatności użytkowników naszego serwisu ma dla nas bardzo duże znaczenie. Ograniczamy wykorzystanie i zbieranie informacji o użytkownikach serwisu do niezbędnego minimum wymaganego do świadczenia usług na najwyższym poziomie. Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji o ochronie danych osobowych, ochronie praw autorskich i plikach cookies można znaleźć w Polityce prywatności.